Skręcenie stawu skokowego – objawy i leczenie

0
20
Skręcenie stawu skokowego

Kontuzje towarzyszą nam na każdym kroku. Niektórych możemy uniknąć poprzez odpowiednie przygotowanie przed treningiem. Jednak czasem nawet odpowiednia rozgrzewka nie pomoże i stanie się nieszczęśliwy wypadek, który wykluczy nas z treningów na jakiś czas. Do tego typu urazów należy skręcenie stawu skokowego. Jest to często spotykana kontuzja wśród osób rozpoczynających swoją przygodę z treningiem. Często jest spowodowana przez brak rozgrzewki lub złą technikę w trakcie ćwiczeń.

Do skręcenia stawu skokowego dochodzi w skutek nieprawidłowego przesunięcia siły oddziałującej na staw. Z powodu dużej siły więzadła stawowe i torebka stawowa zostają rozciągnięte, a czasem dochodzi do naderwania. Mówiąc prościej jest to uraz tkanek miękkich. Do objawów zaliczamy ból i opuchliznę w okolicy kostki.

Jak wygląda leczenie?

Sposoby leczenia możemy podzielić na trzy etapy – unieruchomienie stopy w gipsie, leczenie czynnościowe i operacyjne. Jednak to ostatnie jest wykonywane w przypadku bardzo poważnych skręceń. Zwykle jednak wystarczy gips i odpoczynek. Leczenie czynnościowe opiera się na czterech rzeczach. Po pierwszy odpoczynek, który jest bardzo ważny w leczeniu wszelkich urazów. Nie możemy obciążać chorej kończyny, a dzięki temu przyspieszymy proces gojenia. Druga część to okłady z lodu, które zmniejszają obrzęk i łagodzą stan zapalny. Kolejna ważna rzecz to zastosowanie opaski uciskowej. Ostatnim etapem jest uniesienie nogi, np. na poduszkach. Dzięki temu zmniejszy się obrzęk.

Dodatkowo stosujemy leki przeciwbólowe i przeciwzapalne. Po około dwóch tygodniach wszystko powinno się zagoić. Jednak po zdjęciu gipsy będziemy musieli udać się na zabiegi rehabilitacyjne, które pomogą nam do końca uporać się z obrzękiem i ułatwią pełny powrót do zdrowia.

Zmniejszenie ryzyka kontuzji

Możemy zmniejszyć ryzyko kontuzji, również stawu skokowego, stosując się do pewnych zasad. Przede wszystkim na początki każdego treningu musimy poświęcić przynajmniej 15 minut na rozgrzewkę, a po ćwiczeniach tyle samo czasu na rozciąganie. W trakcie treningu zwracajmy uwagę na prawidłową technikę. Do ćwiczeń na świeżym powietrzu, np. do biegania, wybierajmy płaską nawierzchnie. Dodatkowo musimy pamiętać, żeby się nie przetrenować, gdyż taki stan sprzyja powstawaniu kontuzji. Ostatnią ważną rzeczą jest wybór odpowiedniego obuwia. Jeśli buty będą odpowiednio dopasowane do kształtu naszej stopy, to zmniejszy się ryzyko kontuzji. Dużo lepiej jest zapobiegać niż leczyć, dlatego warto stosować te porady, żeby żadna kontuzja nie wykluczyła nas z treningów na dłuższy czas.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here